وام 120 میلیون تومانی اسکان بافت فرسوده

به گزارش خبرگزاری وزارت راه و شهرسازی، محمد آیینی اعلام کرد: در حوزه تسهیلات توسعه‌گران، سازندگان و مالکان واحدهای فرسوده می‌توانند همزمان با استفاده از حمایت‌ها، تسهیلات و تخفیفات در سامانه تسهیلات نوسازی مسکن بافت فرسوده از سامانه تسهیلات ویژهنهضت ملی مسکن نیز استفاده کنند.

همچنین 120 میلیون تومان وام ودیعه مسکن به متقاضیان نوسازی در بافت فرسوده به شکل قرض‌الحسنه در شهر تهران و 90 میلیون تومان در سایر شهرها تعلق می‌گیرد که نسبت به سال قبل دو برابر شده است. همچنین بسته تشویقیشهرسازانه 19 بندی از دیگر مشوق‌هاست که اکنون در بیشتر شهرداری‌ها اجرا می‌شود.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، مهم‌ترین عاملی که می‌تواند جریان بازآفرینی را شتاب بخشد، تشکیل منظم، مستمر و پیگیرانه ستادهای بازآفرینی شهری و استانی است. به گفته وی، تاکنون بیش از 450 شهرداری اطلاعات خود را در خصوص صدور پروانه ساخت روی سامانه ستاد ملی بازآفرینی شهری ایران بارگزاری کرده‌اند و براین اساس 137 هزار و 786 واحد پروانه ساخت در بافت‌های فرسوده صادر شده؛ این درحالی است که هنوز برخی شهرداری‌ها اطلاعات خود را روی سامانه بارگزاری نکرده‌اند و در صورت بارگزاری آمار از این هم بالاتر خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: در سال 1400 این آمار 60 هزار و 634 واحد بود که در سال 1401 به 64 هزار و 524 واحد افزایش یافت که به معنای رشد ۶/۵% صدور پروانه به لحاظ واحدی و رشد 14% تعداد پروانه است و انتظار جهش و رشد بیشتری در سال‌ جاری نیز می‌رود. هرچند موضوع بیمه تامین اجتماعی روند کار را کند کرده است، با وجود این در 55 شهر شاهد رشد 88% هستیم.