بازخورد مشاوران املاک از بازار مسکن

بازار مسکن شهر تهران در روزهای اخیر با دوگانگی مواجه شده است. از یک طرف به سبب غلبه انتظارات کاهشی، طرف تقاضا انتظار کاهش بیشتر نرخ‌های پیشنهادی را دارد و از سوی دیگر فروشنده‌ها سطح توقع خود را با قله قیمتی ماه‌های قبل همتراز کرده و حاضر به کوتاه آمدن از نرخ‌های اعلامی نیستند.

بازار مسکن در مسیر افت قیمت قرار گرفته و به عقیده برخی مشاوران املاک، ریزش نرخ‌های پیشنهادی در صورت ثبات شاخص‌های اقتصادی، اجتناب‌ناپذیر می‌باشد. اگرچه قیمت‌های اعلامی مسکن در برخی فایل‌های نامرغوب تا 25% کاهش یافته اما بنا به گفته واسطه‌های ملکی، افت قیمت در آپارتمان‌های نوساز و کمتر از پنج سال چندان محسوس نیست.

کاهش قیمت در این نوع واحدها به گذر زمان نیاز دارد. ازجمله عواملی که می‌تواند به ریزش قیمت واحدهای نوساز بینجامد، طولانی شدن روند رکود معاملات، ثبات اقتصاد کلان و ثبات نرخ ارز است. به گفته گروهی از خریداران مصرفی که قصد خرید و فروش مسکن عمدتا برای سکونت در پایتخت را دارند، فایل‌های فروش در فاز احتیاط قرار گرفته‌اند؛ بدین صورت که فروشندگان آپارتمان‌های اداری امکانات کامل فروش را به حالت تعلیق درآورده‌اند، خریداران نیز در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها به‌سر می‌برند.

مشاوران املاک اذعان کردند که فایل‌های کوچک متراژ آن‌ها از حدود یک ماه قبل به لحاظ تعداد افزایشی نداشته است. بررسی واحدهای عرضه شده به بازار نیز نشان‌ می‌دهد که در فاز اول آن دسته از آپارتمان‌های نوساز بزرگ متراژ و همچنین واحدهای بزرگ و کوچک قدیمی که دارای نواقص هستند با تخفیف ارائه شده‌اند. اما در بخش آپارتمان‌های مرغوب با مساحت کمتر از 100 متر دارای امکانات کامل، طرف عرضه از ارائه تخفیف یا حتی فروش با سطح قیمت متعارف خودداری می‌کند.

فروشندگان مسکن در تهران درحالی نسبت به انتظارات کاهشی مقاومت نشان می‌دهند که در شهرهای پردیس و پرند قیمت‌های پیشنهادی بین 500 میلیون تا یک میلیارد تومان در مقایسه با ماه‌های گذشته افت کرده و به گفته مشاوران املاک شهرهای مذکور، قیمت‌ها به صورت روزانه ریزش می‌کند.