آخرین برآورد اجاره‌بها در پایتخت

براساس اطلاعات مندرج در فایل‌های عرضه شده به بازار، بهای پیشنهادی اجاره مسکن در پایان دومین ماه از فصل تابستان نسبت به ابتدای این فصل به طور متوسط حول و حوش 20 درصد رشد داشته است. این میزان رشد براساس سطح قیمت‌های پیشنهادی درج شده در فایل‌های اجاره مسکن در مصرفی‌ترین، پر تقاضا‌ترین و پر معامله‌ترین منطقه میانی و متوسط شهر تهران یعنی منطقه 5 برآورد شده است.

برآوردها در خصوص سطوح پیشنهادی اجاره‌بها در تهران به روایت فایل‌های اجاره آپارتمان عرضه‌شده در روزهای پایانی مردادماه به بازار نشان می‌دهد، هم‌اکنون متوسط اجاره‌بهای ماهانه مسکن در منطقه 5 شهر تهران به حول و حوش مترمربعی 280 هزار تومان رسیده است؛ که می‌توان این عدد را به عنوان میانگین اجاره‌بهای هر مترمربع آپارتمان استیجار در شهر تهران اعلام کرد.

در مناطق جنوبی شهر تهران نیز برآوردها حاکی است متوسط اجاره‌بهای تهران پیشنهادی هر مترمربع آپارتمان به مرز 200 هزار تومان رسیده است؛ هرچند به موازات کاهش امکانات واحدهای مسکونی در این مناطق ممکن است فایل‌های با سطوح اجاره‌بهای پایین‌تر نیز به بازار عرضه شود.

مناطق 6 و 7 شهر تهران نیز متوسط بهای پیشنهادی برای اجاره یک مترمربع مسکن به حول و حوش 230 الی 250 هزار تومان رسیده است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد این میزان نسبت به ابتدای سال حول و حوش 20 درصد رشد داشته است؛ البته ممکن است معاملات انجام شده هم نرخ‌های رشد و هم اعداد مربوط به سطح متوسط اجاره‌بهای مسکن با برآوردهای صورت‌گرفته متفاوت باشد؛ اما در شرایطی که آمارهای رسمی مربوط به تحولات بازار معاملات خرید و فروش و اجاره مسکن تهران و کشور، از زمستان سال گذشته در حبس قرار گرفته است، هم‌اکنون تنها مرجع کشف قیمت در بازار، قیمت‌های پیشنهادی درج شده در فایل‌های فروش و اجاره مسکن است.