سیستم اتوماسیون ساختمان (BUILDING AUTOMATION SYSTEMS)

هر روز بیشتر و بیشتر در مورد اثرات منفی تغییرات آب و وایی و تلاش برای ایجاد یک محیط‌زیست پایدار می‌شنویم. یکی از این تلاش‌ها، مناسب‌سازی ساختمان‌ها برای محیط‌زیست و افرادی است که در آن زندگی می‌کنند و اتوماسیون‌سازی ساختمان می‌تواند بهترین راه‌حل برای این کار باشد.                   

سیستم‌های اتوماسیون ساختمان (BIULDING AUTOMATION SYSTEM) اجزای مختلفی مانند سیستم‌های گرمایشی، سیستم تهویه، تهویه مطبوع (HVAC) در سال‌های اخیر سیستم‌هایی برای مدیریت سیستم‌های مختلف ساختمان به وجود آمده است که سیستم اتوماسیون ساختمان نام دارد.   

کارکرد اصلی این سیستم‌ها، مدیریت سیستم‌هایی مثل سیستم‌های تهویه هوا، تأمین برق و سیستم‌های دیگر اتوماسیون‌سازی فرآیند آن‌ها است.                                                                                     

سیستم اتوماسیون ساختمان یک نوع سیستم سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هوشمند است. این نوع سیستم می‌تواند در یک ساختمان سیستم‌هایی مثل گرمایش، تهویه هوا، نورپردازی، سیستم‌های امنیتی و انواع دیگر سیستم‌ها را به واسطه‌ی یک پلتفرم با یکدیگر مرتبط سازد. از سوی دیگر، با مرتبط ساختن این سیستم‌ها، آن‌ها می‌توانند امنیت و راحتی ساکنان ساختمان را هم افزایش دهند.

مالکان ساختمان معمولاً در همان ابتدای فرآیند ساختن ساختمان یا زمانی که می‌خواهند ساختمان قدیمی را بازسازی کنند، این سیستم را داخل ساختمان پیاده‌سازی می‌کنند. اغلب مالکان ساختمان برای کاهش مصرف آب و برق ساختمان، هزینه‌های نظارتی و افزایش عمر تسهیلات ساختمان، سیستم اتوماسیونِ ساختمان را نصب می‌کنند. عملکرد اصلی سیستم‌های اتوماسیون ساختمان کنترل کارکردهای مختلف ساختمان مثل گرمایش، سرمایش، تهویه هوا، نورپردازی و دیگر سیستم‌های ساختمانی است که نقش مهمی دارند. علاوه بر این، این سیستم‌ها بر عملکرد سیستم‌های مختلف نیز نظارت می‌کند و در صورت بروز مشکل به مدیران ساختمان خبر می‌دهد.

با این حال، نکته‌ای که در مورد اتوماسیون در ساختمان‌ها وجود دارد این است که اکثر این سیستم‌ها سعی می‌کنند قبل از اعلام مشکل به مدیران ساختمان، خودشان مشکل را حل کنند از عملکردهای اتوماسیون ساختمان می‌توان به کنترل دمای ساختمان با استفاده از داده‌های حسگرها، نظارت بر جوانب شیمیایی، مکانیکی و اعلام خطر، اتوماسیون برق ساختمان و … اشاره کرد.

درحال‌حاضر، می‌توان سیستم‌های تهویه هوا، واحدهای تهویه هوایی که در پشت‌بام مستقر شده‌اند، سیستم‌های برق و تأمین نور در ساختمان، سیستم‌های امنیتی مثل دوربین و آژیرهای اعلام خطر، سیستم‌های لوله‌کشی، آسانسورها و برخی سیستم‌های دیگر را شامل عملکرد سیستم‌های اتوماسیون ساختمان کرد.

از اجزای اتوماسیون ساختمان می‌توان به حسگرها، کنترل‌کننده‌ها، دستگاه‌های خروجی، پروتکل‌های ارتباطی و رابط پایانه‌ای اشاره کرد.

از مزایای استفاده از سیستم اتوماسیون ساختمان می‌توان به کاهش هزینه‌های عملیاتی، بهبود کیفیت هوای داخل ساختمان، افزایش امنیت ساختمان و مدیریت تهدیدات داخل آن، تأثیر مثبت آن بر محیط‌زیست و … اشاره کرد.

 اتوماسیون ساختمان‌ها (BAS) یکی از فناوری‌هایی است که می‌تواند به مدیریت جوانب مختلف ساختمان  کمک کند. با داشتن اتوماسیونِ ساختمان می‌توان به عملکرد ساختمان بیشتر کمک کرد. از سوی دیگر، با این سیستم‌ها خیلی از انرژی‌هایی که روزانه در ساختمان مصرف می‌شوند، می‌توانند به صورت بهینه مصرف شوند و تأثیر خوبی بر محیط زیست داشته باشند.

همچنین، این سیستم می‌تواند هم به راحتی بیشتر ساکنان ساختمان کمک کند و هم امنیت ساختمان را افزایش دهد. علاوه بر این، با یادگیری کاربرد سیستم‌های اتوماسیون ساختمان می‌توان سیستم‌های مختلف درون ساختمان خود را به نحو بهتری مدیریت کرد. از این رو، داشتن اتوماسیونِ ساختمان و هوشمندسازی ساختمان در زمانی که زمین، خانه ما با بحران آب ‌و هوایی و مصرف انرژی روبه‌رو است، می‌تواند تصمیمی بهینه و حتی منطقی باشد.