اینترنت اشیا در خانه‌های هوشمند (internet of things in smart house)

ینترنت اشیا (Internet of Things)، به دستگاه‌ها و اشیایی اطلاق می‌شود که به شبکه اینترنت متصل هستند و از این طریق قادر به تبدیل اطلاعات با یکدیگر می‌شوند. این دستگاه‌ها هوشمند بوده و به صورت خودکار به داده‌ها و اطلاعاتی که از خود جمع‌آوری می‌کنند و همچنین داده‌هایی که توسط سایر دستگاه‌ها ارسال می‌شوند، واکنش نشان می‌دهند.

اینترنت اشیا در بسیاری از صنایع و بخش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. ازجمله خانه‌های هوشمند، شهرهای هوشمند، محیط‌های پزشکی و بهداشتی و …

با استفاده از اینترنت اشیا دستگاه‌ها قادر به جمع‌آوری داده‌ها، تحلیل آن‌ها و کنترل عملکرد خود هستند. این قابلیت به کاربران و سازمان‌ها امکان می‌دهد که بتوانند بیشتر از داده‌ها استفاده کنند و کنترل محیط اطراف و وسایل را با استفاده از این داده‌ها راحت‌تر انجام دهند.

از مهم‌ترین کاربردهای اینترنت اشیا می‌توان به خانه هوشمند، ماشین هوشمند، کشاورزی و زراعت هوشمند، هوشمندسازی چرخه تولید اشاره کرد.

هوشمندسازی ساختمان از مهم‌ترین کاربردهای اینترنت اشیا است. در حقیقت می‌توان گفت IOT، سبب تحولی کامل در صنعت هوشمندسازی گردیده است. این تکنولوژی با هدف کنترل وسایل و ایجاد راحتی و آسایش و تأمین امنیت در اختیار قرار می‌گیرد.

اتصال پلتفرم‌ها و سیستم‌های مکانیکی و الکتریکی و الکترومکانیکی با یکدیگر سبب ساخت شبکه‌های هوشمند می‌شود.  سیستم‌ها با هم در ارتباط و تعامل قرار می‌گیرند و با نظارت بر خود و یکدیگر، هر زمان که نیاز شود، عملیاتی را به صورت خودکار انجام می‌دهند.

با استفاده از اینترنت اشیا در خانه‌های هوشمند، این امکان فراهم می‌شود که تجهیزات و وسایل ساختمان را با برنامه‌هایی که بر پایه وب می‌باشند تحت کنترل خود قرار دهید. به عنوان مثال می‌توان به حسگرهای کنترل دمایی که پیوسته دمای اتاق را اندازه می‌گیرند، اشاره کرد. در پی اندازه‌گیری دمای محوطه، داده‌ها را به هاب ارسال می‌کنند و هاب هم به دریچه‌ها دستور می‌دهد که در چه حالتی از باز یا بسته بودن قرار بگیرند، که همین سبب می‌شود تا کمترین اتلاف انرژی در کنار هوای مطبوع اتاق صورت گیرد.

روش‌های مختلفی برای برطرف کردن مشکلات در ساختمان‌ها وجود دارد اما با اینترنت اشیا این امر در به راحتی قابل انجام است.

از کاربردهای اینترنت اشیا در ساختمان می‌توان به ایجاد سیستم هوشمند کنترل سطح روشنایی، هوشمند کردن کنتور آب و برق و گاز با قابلیت سنجش مصرف، نظارت و کنترل بر درهای حساس و پنجره‌ها، تعبیه سنسور تشخیص نشتی لوله‌های آب، تنظیم سطح کیفیت هوای داخل محوطه، حسگرهای تشخیص دود، هوشمندسازی به جهت اعلام و اطفای حریق، فقل هوشمند درب ورودی، هوشمندسازی سیستم تهویه، امکان شمارش افراد و مقدار تردد، حسگر امنیتی تشخیص حضور افراد، کنترل‌کننده IR هوشمند، پارکینگ هوشمند، آبیاری گلدان و فضای سبز و … اشاره کرد.

IOT، فناوری مورد توجهی می‌باشد که در چند سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. برخوردار بودن سیستم هوشمندسازی از پتانسیل تحول اساسی در زندگی و ایجاد رفاه و امنیت بالا سبب محبوبیت آن شده است

این روزها در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان، افراد از اینترنت اشیا در خانه‌های خود استفاده می‌کنند. از ویژگی‌ها و کاربردهای استفاده از این نوع از اینترنت در خانه‌های هوشمند می‌توان به استفاده به‌عنوان سیستم هشدار، سیستم نظارت و سیستم کنترل اشاره کرد.

از مهم‌ترین مزایای استفاده از اینترنت اشیا در خانه‌های هوشمند می‌توان به صرفه‌جویی در مصرف انرژی، تشخص دود آتش‌سوزی و نشت گاز، صرفه‌جویی در مصرف آب و … یاد کرد. یکی از مهم‌ترین علل عدم اتفاق حوادث وحشتناک و مخرب در کشورهای پیشرفته، استفاده از اینترنت اشیا در آپارتمان‌ها و خانه‌هاست. در واقع به خانه‌هایی که این نوع از اینترنت در آن‌ها استفاده می‌شود، خانه‌های هوشمند می‌گویند. مزایای استفاده از این نوع از خانه‌ها به قدری زیاد است که هرکس آرزوی زندگی در آن را دارد. در حقیقت زندگی در این خانه‌ها باعث افزایش امنیت، رفاه و آرامش ساکنین می‌شود.